Szkoła Podstawowa nr 11
im. Floriana Marciniaka
w Koninie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

10 korzyści z jazdy na rowerze

10 korzyści

z jazdy na rowerze 

 

Możesz być młody, zdrowy i szczęśliwy. Naukowcy przekonują, że półgodzinna codzienna jazda na rowerze wystarczy, aby osiągnąć takie wyjątkowe efekty.

Jeździsz na rowerze? Świetnie! Ta forma wysiłku fizycznego jest odpowiednia dla każdego, bez względu na wiek i kondycję. Rekreacyjna jazda na rowerze to sport także dla tych którzy mają kłopoty zdrowotne np: problemy ze stawami – ciężar ciała spoczywa na siodełku, dlatego stawy są odciążone, nie bolą a odzyskują sprawność. Podczas jazdy na rowerze wysiłek jest niewielki a korzyści bardzo wiele. Przekonaj się sam!

Co Ci daje pedałowanie?

Najważniejsze, żeby jeździć regularnie, co najmniej trzy razy w tygodniu, przynajmniej 30 minut. Tylko wtedy osiągniesz pożądane efekty. Już wkrótce przekonasz się jak wiele skorzystałeś.

  1. SPALASZ ZBĘDNE KALORIE. W ciągu godziny jazdy możesz stracić nawet 300 kcal, czyli tyle ile ma niewielki kotlet schabowy. Dzięki temu zapobiegasz nadwadze. To ważne, bo otyłość sprzyja wielu groźnym chorobom jak cukrzyca.
  2. WSPOMAGASZ PRZEMIANĘ MATERII. Kiedy regularnie jeździsz na rowerze, zwiększ się tzw: podstawowa przemiana materii i szybciej tracisz kalorie, także kiedy nie ćwiczysz. Dzięki temu łatwiej schudniesz, nawet jeśli nie stosujesz diety.
  3. ZMUSZASZ DO PRACY WSZYSTKIE MIĘŚNIE. Jakie to ma znaczenie? Ogromne! Kto się nie rusza, po 20 roku życia traci rocznie około 0,5 kg masy mięsni, które zanikają, ustępując miejsca tkance tłuszczowej.
  4. DBASZ O STAWY. Podczas wysiłku zachodzą procesy, dzięki którym chrząstka jest lepiej odżywiona i dotleniona. Zapobiega to zmianom zwyrodnieniowym stawu.
  5. ZAPOBIEGASZ OSTEOPOROZIE. Specjaliści podkreślają, że aby kości były w dobrej kondycji, konieczna jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Kiedy się ruszamy komórki budujące kości pracują pełną parą. Najszybszy jest trening siłowo- wytrzymałościowy, czyli właśnie jazda na rowerze.
  6. CHRONISZ SERCE PRZED MIAŻDŻYCĄ. Podczas jazdy na rowerze obniża się poziom cholesterolu, przede wszystkim tzw: złego (LDL), wzrasta zaś stężenie tzw: dobrego cholesterolu (HDL). Dzięki temu zmniejsza się ryzyko udaru mózgu i chorób układu krążenia  takich jak zawał serca.
  7. POPRAWIASZ FUNKCJONOWANIE MÓZGU. Gdy jeździsz na rowerze mózg wydziela substancje (neuroprzekaźniki), które są odpowiedzialne za zapamiętywanie. Dotleniony mózg lepiej pracuje, dlatego szybciej się uczysz. Potrafisz się lepiej skoncentrować na tym co robisz, masz też lepszy refleks.
  8. WZMACNIASZ UKŁAD ODPORNOŚCIOWY. Po wysiłku liczba białych ciałek krwi, które są odpowiedzialne za zwalczanie infekcji, wzrasta trzy a nawet pięciokrotnie. Dzięki temu stajemy się bardziej odporni na infekcje, a jeśli już zachorujemy, często łagodnie je przechodzimy.
  9. SPOWALNIASZ STARZENIE SIĘ ORGANIZMU. Regularna jazda na rowerze odmładza skórę i całe ciało, bo przede wszystkim wzmacnia tkanki. To jednak nie wszystko. Gdy się ruszamy o wiele więcej tlenu i substancji odżywczych dociera do komórek. Dlatego skóra jest gładsza a całe ciało wolniej się starzeje.
  10. ODPOCZYWASZ I POPRAWIASZ SOBIE NASTRÓJ. Wycieczka rowerowa to świetny relaks po ciężkim dniu i niezawodna metoda na chandrę. Podczas jazdy na rowerze mózg wydziela endorfiny, tzw: hormon szczęścia. Ruch pomaga nawet przy stanach depresyjnych.

Jeszcze nie przekonałeś się do jazdy na rowerze? Smile

To może przekona Cię jej kolejna pozytywna strona. Poruszając się samochodem mijasz wiele ciekawych miejsc i małych atrakcji. Korzystając z roweru nie ma szans, by cokolwiek nawet najdrobniejszego umknęło Twojej uwadze. Masz okazję poznać w szczegółach nie tylko Twoją najbliższą okolicę, ale także dalsze znane i mniej znane tereny oraz znajdujące się na nich atrakcje. A pokonując dłuższą trasę nie masz żadnych ograniczeń w ustalaniu koniecznych postojów. Po prostu zatrzymujesz się tam, gdzie zechcesz. No nie wspomnieliśmy jeszcze o jednym! Aby skorzystać z dobroczynnego działania promieni słonecznych najlepiej jest przebywać w ruchu. Teraz z nadejściem coraz bardziej słonecznych dni będziesz mieć nieraz, nie dwa okazję, żeby się o tym przekonać … i to na własnej skórze.

Rower wyjdzie Ci na zdrowie! Embarassed

W zależności od tego czy Twoje pierwsze spotkanie z rowerem trwa już dłuższy czas lub jeśli dopiero niedawno rozpoczęła się Twoja z nim przygoda, doskonale wiesz, że początki są najtrudniejsze. Zresztą jak w każdej dziedzinie życia. Spory trud wkładany w pokonywanie kolejnych odcinków potrafi zniechęcić niejednego zapaleńca. Do tego w zależności od kondycji fizycznej przy zbyt dużym przeforsowaniu, można nabawiać się bolących mięśni i to w bardzo krótkim czasie. Dlatego ważne jest, aby na początek nie przesadzać z planowaniem trasy. Lepiej wybrać się na kilka krótszych przejażdżek i stopniowo planować dłuższe eskapady. Pamiętaj, że jazda na rowerze doskonale wpływa na kondycję Twojego serca. Wspomagasz jego pracę poprzez poprawę wydajności Twojego układu krążenia. Tym samym możesz uchronić się przed groźnym nadciśnieniem tętniczym. Każdy metr pokonany na rowerze dotlenia cały Twój organizm, bo wymuszony przez jazdę wysiłek powoduje głębsze oddychanie, a to dostarcza Ci większe pokłady tlenu. Początkowy spory trud z czasem będzie ustępował, a Ty coraz lepiej będziesz się czuć na tych dwóch kółkach. A jeśli chcesz pozbyć się zbędnego tłuszczyku na biodrach i udach to nie wybierzesz lepszego sposobu na jego zlikwidowanie. Zacznij systematycznie jeździć na rowerze, a zobaczysz jak smukłe staną się Twoje uda i łydki. Zdecydowaną różnicę zobaczysz także w zgrabniejszych i lepiej wymodelowanych pośladkach. Ale nie tylko dolne partie ciała zyskują na takiej formie spędzania czasu wolnego lub aktywnie uprawianego sportu. Podczas pokonywania ciężkich i górzystych tras, wykształcają się także mięśnie Twoich rąk i klatki piersiowej. Tak, więc jazda na rowerze doskonale wpłynie na całą Twoją sylwetkę i pozwoli Ci się cieszyć dobrą kondycją. Do tego wzmocnisz swój kręgosłup. Stanie się tak dzięki wzmocnieniu podtrzymujących go mięśni. Jednak, aby kręgosłup także odniósł tylko same korzyści z jazdy, nigdy nie ustawiaj siodełka w pozycji, która spowoduje, że Twoje ciało znajdować się będzie podczas jazdy w pozycji zbytnio wyprostowanej. Wtedy to z łatwością możesz nabawić się urazów kręgosłupa. A co równie istotne, żeby jazda na rowerze wyszła Ci na zdrowie, nie możesz zapomnieć o założeniu kasku, który uchroni Cię przed groźnymi urazami czaszki podczas możliwych, aczkolwiek zazwyczaj nieczęstych upadków. Pamiętaj jednak, że przezorny jest zawsze ubezpieczony!

Opracowanie:

Joanna Kucal